Szóda Ákos, FaroWorks

„Tudatos döntés, hogy kicsik akarunk maradni” – a FaroWorks ügyvezetője a cég működési modelljéről

Kis családi cégként indult, és az is kíván maradni a FaroWorks marketing produkciós ügynökség. A vállalkozást létrehozó házaspár arra törekszik, hogy a kis cégként való működés adottságait – például azt, hogy nincsenek állandó alkalmazottaik, hanem projektalapon működnek együtt a grafikus szakemberekkel – versenyelőnnyé változtassák. Az egyszeri nagy profit realizálása helyett inkább az ügyfelekkel történő hosszabb távú együttműködést tartják szem előtt.

„A családi cégünk működési modelljét feleségemmel együtt találtuk ki. Adtunk magunknak 3-4 hónapot arra, hogy vállalkozásunk bebizonyítsa, megáll a saját lábán, fenntartható módon tud működni. Miután az első hónapok biztatóak voltak, így már négy éve működik a cégünk” – emlékezik vissza a FaroWorks marketing produkciós ügynökség kezdeti időszakára a cég ügyvezetője, Szóda Ákos. Feleségével együtt hosszú éveket dolgoztak alkalmazottként a szakmában, így kellő ismeretekkel bírtak ahhoz, hogy ebben az iparágban egy saját vállalkozást sikeresen tudjanak működtetni. Továbbá Szóda Ákos 2008 óta úgymond másodállásban már vállalkozó volt, amibe azért vágott bele, mert annál az ügynökségnél, ahol alkalmazottként dolgozott, sok olyan megkeresése volt, amelyek vagy túl kicsi megbízások voltak az ügynökség számára, vagy nem illettek annak profiljába.

A cég négy évvel ezelőtti indulásakor lefektetett, és máig követett ars poeticájuk az, hogy fenntartható módon növekednek, és tudatosan kis cégnek maradnak annak minden előnyével, rugalmas működési formájával együtt.

Produkciós ügynökségként a FaroWorks a marketing folyamatok legvégét szolgáltatja. Ez jellemzően offline produkciót jelent, így például nyomdai munkákat, illetve POS-anyagok (árurendezők, reklámtáblák, megállító táblák), valamint céges rendezvények lebonyolításával kapcsolatos kommunikációs anyagok gyártását. A vállalkozás ügynökségi munkát folytat, vagyis nincs saját nyomdájuk, szerelőműhelyük, hanem közel ötven beszállítóval dolgoznak együtt. Munkájuk hozzáadott értéke abban áll, hogy például egy rendezvény esetében a rendezvényszervezőnek nem kell az eseményhez szükséges kommunikációs anyagok beszerzésével, árajánlatkéréssel foglalkoznia, ezt egykapus szolgáltatás keretében az ügynökség ellátja.

A FaroWorks annyiban nem tekinthető egy klasszikus vállalkozásnak, hogy nincs irodájuk, és nincsenek alkalmazottaik, akik napi 8 órában bejárnak munkahelyükre dolgozni. Ehelyett projektalapon dolgoznak együtt különböző grafikus szakemberekkel. „Nem szeretnék egy nagy, 20-25 főt foglalkoztató, Budapesten irodát bérlő ügynökséggé válni, annak minden merevségével és költségével. A céges modellünk arról szól, hogy végtelenségig optimalizálni tudjuk a működésünket, ami így rendkívül költséghatékony. Azért is tudunk árban versenyezni, mert a nagy ügynökségekkel szemben nekünk nem kell áthárítani az ügyfelekre az alkalmazottak fix bérköltséget vagy egy budapesti iroda bérleti díját. Úgy is mondhatnám, hogy projektalapon szerveződő baráti szakemberek köre vagyunk, így minden feladatra az optimális szakember gárdát tudom összeállítani. Ez mindenképpen versenyelőnyt jelent” – sorolja a cég működésének előnyeit.

A FaroWorks működésének másik fontos stratégiai sarokkövéről Szóda Ákos elmondta: a hosszú távú együttműködést mindig fontosabbnak tartották, mint a hirtelen nagy, egyszeri profit realizálását. „Az ügyfeleinkkel való hosszabb távú együttműködés biztosítása érdekében szerényebb profittartalommal árazunk. Az élet igazolja is ennek az iránynak a helyességét, ugyanis gyakorlatilag az összes ügyfelünk az első megbízástól kezdve a megrendelőnk maradt” – tette hozzá.

A FaroWorks ügyfelei között alapvetően mikrovállalkozásokat találni, ugyanis a nagyvállalatok a nagyobb ügynökségekkel dolgoznak. „Mi nem azon a pályán fociznunk, nem indulunk például a telekommunikációs cégek tenderein, az egy más nagyságrend” – mondja a cég lehetőségeiről.

Arra a kérdésre, hogy a mikrovállalkozások körében mekkora igény van a szolgáltatásaikra, kiemelte: egyre több olyan kis cég van – talán azért, mert egyre inkább egy fiatalabb generáció kerül a vállalkozásoknál döntéshozói pozícióba –, amely érti, hogy az ügynökségek nem azért vannak, hogy a gyártó és az ügyfél közé állva pénzt húzzanak le róluk. „Bizonyos munkafolyamatok kiszervezésével kapacitások szabadulnak fel a cégeknél” – vázolja fel, miért jelenthet hozzáadott értéket az ügynökségek munkája.

Szóda Ákos elmondta, középtávon sem szeretnének eltérni a jelenlegi működési modelltől. Terveik között legfeljebb az szerepel, hogy egy olyan partnert vonnak be a cég életébe, aki szélesebb kapcsolati tőkével rendelkezik értékesítési téren. „Elégedett vagyok a vállalkozás jelenlegi működésével, de sajnálnám nem kihasználni a cégben rejlő növekedési potenciált” – mondta a cégvezető a jövőről és egy értékesítési partner bevonásának lehetőségéről szólva.

Legyen tiéd az első hozzászólás!

Mi a véleményed?

Az email címed nem kerül nyilvánosságra.


*