Közösségi autózás: olcsóbb a saját autónál, de szemléletváltás is kell

Közösségi autózás: olcsóbb a saját autónál, de szemléletváltás is kell

Pár éven belül megtörténhet az áttörés a carsharing, vagyis a közösségi autózás magyarországi elterjedésében, amihez elsősorban az emberek szemléletváltására lesz szükség – véli a szolgáltatást hazánkban elsőként bevezető cég, az Avalon Car(e)Sharing vezetője. Sződi János portálunknak kiemelte: ügyfeleik átlag havi számlája kevesebb, mint amennyiért garázshelyet vagy parkolóhelyet lehet bérelni Budapest belvárosában.

„Nyitottak vagyunk arra, hogy tovább bővítsük, jelenleg nyolc állomásból álló budapesti átvevőpontjaink számát, amint növekszik az igény a közösségi autózásra” – mondta lapunknak a carsharing szolgáltatást Budapesten 2013 őszén bevezető Avalon Car(e)Sharing ügyvezető-társtulajdonosa, Sződi János.

A közösségi autózás annyiban különbözik a hagyományos autóbérléstől, hogy rugalmasabb feltételek mellett akár félórás időtartamra is kikölcsönözhetünk egy autót. Egy napon belül így ugyanazt az autót több felhasználó számára is biztosítani tudja a szolgáltató, emiatt ezt a közlekedési módot közösségi autóbérlésnek, autómegosztásnak is hívják.

Sződi János kiemelte: a cég célcsoportjának a belvárosban élők vagy dolgozók számítanak. A cégvezető szerint azoknak a belvárosi lakosoknak, akik autójukat nem napi szinten használják hosszabb utakra, saját autóra nincs szükségük, mivel az inkább csak nyűgöt, komoly kiadást jelent. A cég ügyfelei átlagosan 3-4 órára bérlik ki autóikat. Egy Opel Corsa három órás használata 30 kilométer megtétele mellett bruttó 3510 forintba kerül. „Ebben a díjban pedig az üzemanyag is benne van, továbbá a felhasználóknak az autóhasználat járulékos költségeivel sem kell számolniuk. Az autóvásárlás finanszírozásán túl nem kell költeniük a cascóra, kötelezőre, a garázs vagy parkolóhely bérlésére, a szervizre, így többek között az olajcserére, a rendszeres mosatásra, nem is beszélve a téli és nyári gumik beszerzéséről, cseréjéről” – sorolja a carsharing előnyeit. Hozzátette: egy ügyfél átlag havi számlája kevesebb, mint amennyiért garázshelyet, parkolóhelyet lehet bérelni a belvárosban.

A cég számításai szerint évi 10 ezer kilométer alatti használatnál már megéri a közösségi autózásra váltani, ha a carsharinget egy új személygépkocsi vásárlásával, fenntartásának költségeivel vetjük össze. Használt autó esetében ez a határ 5 ezer kilométernek felel meg.

Jelenleg 20-22 közösségi autó érhető el a felhasználók számára. Egy-egy autót pedig átlagban 50-60 ügyfél tud használni. Az Avalon Car(e)Sharing vidéki jelenlétéről Sződi János elmondta: van olyan céges ügyfelük, amely a győri Audi alvállalkozójaként a gyár belterületén használja az autóikat. Továbbá tárgyalásban állnak olyan multi cégekkel is, akik munkatársaik Budapestről vidéki nagyvárosokba történő utaztatásánál vennék igénybe a cég szolgáltatásait az adott vidéki városok vasútállomásaitól.

A szolgáltatás minél szélesebb elterjedéséhez Sződi János szerint szemléletváltásra van szükség. „Az emberekben még mindig igen erős a saját tulajdonhoz való ragaszkodás. A szemléletváltást mi is megpróbáljuk elősegíteni azzal, hogy az éves vagy havi BKK-bérlettel rendelkező ügyfeleinknek nem kell havidíjat fizetniük. Számunkra ugyanis a BKK-bérlettel rendelkezők célcsoportnak számítanak. Azt szeretnénk, ha a közösségi autózás a közösségi közlekedés részévé válna” – hangsúlyozta.

A BKK is tervez egy saját autó-megosztási rendszert kialakítani. Az Avalon és a BKK között rendszeresen időközönként folynak is egyeztetések a rendszer bevezetésének lehetőségeiről. „Mi nyitottak vagyunk az együttműködés iránt” – tette hozzá.

Arra vonatkozóan, hogy mennyi időbe telhet, míg az autómegosztás szélesebb körben elterjed Magyarországon, azt emelte ki: „Németországban is majdnem 20 év volt, mire a közösségi autózás igazán meghonosodott. Az ottani tapasztalatokat felhasználva Magyarországon ez sokkal rövidebb idő alatt is megtörténhet. Véleményem szerint nem kell hozzá egy évtizednyi időszak, 2020-ig megtörténhet a boom”. Ez egyben azt is jelenti, hogy onnantól kezdve az Avalon carsharing szolgáltatása önmagában is életképes, nyereséges lehet. Jelenleg ugyanis az Avalon az autókölcsönző üzletágára (Avalon Rent A Car(e)) alapozva működteti a carsharing üzletágát. Ugyanazt az autót a felmerülő igények alapján bérautóként és közösségi autóként is használja a cég. Pár óra alatt a bérautót közösségi autóvá tudják átalakítani a carsharinghez szükséges eszközök (például a kódkártyás nyitórendszer) beépítésével.

Tavaly ősszel második carsharing szolgáltatóként a GreenGo is megjelent Budapesten. Az Avalon állomásközpontú modelljével szemben – ahol fix átvevőhelyekről kell elhozni, illetve oda visszavinni az autót – a GreenGo úgynevezett free-floating szolgáltatást nyújt, vagyis egy meghatározott zónán belül bárhol ott lehet hagyni, illetve felvenni az autókat. „Örülünk a GreenGo megjelenésének, mert a két modell jól kiegészíti egymást” – válaszolta az Avalon ügyvezetője arra a kérdésre, hogy miként fogadták az új szolgáltató megjelenését. „Nem vagyunk konkurenciái egymásnak, mivel a mi felhasználóink főként céges ügyfelek, akik jellemzően jóval előre lefoglalják az autókat” – emelte ki.

A GreenGo elektromos autókat használ, míg az Avalonnál még csak tesztelik a villanymeghajtású személygépkocsikat. Ezzel kapcsolatban Sződi János azt mondta, hogy cégük is szeretné elektromos autókkal bővíteni flottájukat, azonban az akkumulátorok jelenlegi hatótávolsága, valamint a töltőpontok sűrűsége még nem érte el azt a szintet, amely lehetővé tenné, hogy az e-autókat használni tudják az autókölcsönző, vagy akár a carsharing üzletágukban. Az utóbbi szegmensben ugyanis jellemzően 2 és 6 óra közötti a felhasználási idő, ami jóval meghaladja a GreenGo free-floating szolgáltatására jellemző átlag 25 perces használati időt, amire az e-autók már alkalmasak.

2 Comments

  1. Szép napot,vidékre kéne autó hosszútávra,mennyibe kerül és hogy lehet bérelni.

    • Köszönjük az érdeklődését, a kérdését továbbítottuk az illetékesekhez, hamarosan válaszolunk.

Mi a véleményed?

Az email címed nem kerül nyilvánosságra.


*